
наас нь буулгаж, явгалах бодлого л явж байна гэж харж байгаа. Өдрийн хоолонд нь тултал татвар, торгууль, элдэв хураамжаар дарамтлаад өгөхөөр машинаасаа татгалзаж л таарна гэж тооцож. Ер нь манай хот зөвхөн явган зорчигчид төдийгүй бүх хөдөлгөөнд оролцогчдод ээлгүй хот.
Яагаад гэвэл Улаанбаатар хот замын хөдөлгөөний зохион байгуулалтын наад захын шаардлагуудад нийцдэггүй юм.
Харин замын хөдөлгөөний хяналт шалгалтыг төсөв бүрдүүлэх хэрэгсэл болгон ашиглаж хэрхэвч болохгүй. Гэтэл энэ чиглэлээр ажиллах 319 хүнтэй Замын цагдаагийн нэгж байгуулж байгаа гэсэн яриа сонссон. Хотын захын мөнгө хураах цэг бүрийн хажууд журмын хашаа барьж байгаа ч гэж ярьцгааж байна. Ер нь татвар торгууль нэрийдэлтэй элдэв хураамжаар дарамтлаад байгаагаас харахад иргэдийнхээ орлого руу дайрдаг систем бий болсон ч юм шиг.
-Дугаарын хязгаарлалт, дугаар олголт, машины татвар гээд хүний зорчих эрхийг зөрчсөн шийдвэрүүд гаргаж байгаа талаар та юу хэлэх вэ?
-2012 оноос нийслэлчүүд “Дугаарын хязгаарлалт” гэх хууль бус захиргааны шийдвэрийн золиос болж байсан бол 2025 оноос “Дугаарын хасалт” гэдэг бас нэг зовлон нэмэгдэж байна. Тээврийн хэрэгслийн улсын бүртгэлийг дамын наймааны хэрэгсэл болтол нь энэ цагийн Улаанбаатар хотын удирдлага хөгжүүлж чадлаа. Уг нь хөөрхий санаа нь хөдөлгөөнд оролцох тээврийн хэрэгслийн тоог цөөрүүлэх гэж тайлбарлах л байх. Гэтэл хөдөлгөөнд оролцох тээврийн хэрэгслийн зохион байгуулалтыг инженерийн аргаар цөөрүүлж, зохицуулдаг гэдгийг хүлээж авч ойлгох тархи манай хотын удирдлагуудад байхгүй юм шиг байна лээ.
-Эдгээрээс гадна түгжрэл гэдэг зүйл бидний амьдралын хэв хаяг болоод уджээ?
-Замын хөдөлгөөний зохион байгуулалт талаас аливаа том хотыг ачаа үйлчилгээ үүсгэгч хот, ачаа үйлчилгээ шингээгч хот, дамжин өнгөрөх буюу транзит хот гэж ангилж үздэг юм.
Миний харж байгаагаар манай хот ачаа үйлчилгээ үүсгэгч болон шингээгч хот. Яав ч транзит хот биш. Гэтэл манай хотын удирдлагуудын төлөвлөж хэрэгжүүлэх гээд байгаа Туулын хурдны зам, Тойрог зам зэрэг нь транзит хөдөлгөөнөөсөө болж түгжрэл үүсдэг хотуудад л хэрэгжүүлдэг арга хэмжээ л дээ. Транзит хөдөлгөөнөөс болж түгжрэл үүсэж байгаа хотод бол хотын захаас түгжрэл арилгах арга хэмжээг төлөвлөж хэрэгжүүлдэг. Харин төв рүүгээ чиглэсэн болон төв хэсэгтээ түгжрэл үүсэж байгаа бол хотын төвөөсөө түгжрэл бууруулах арга хэмжээ авч хэрэгжүүлдэг юм. Тэгэхээр Туулын хурдны зам түгжрэлийг 16 хувь бууруулна гэдэгт миний хувьд итгэдэггүй.
Г.БАЛГАРМАА
Эх сурвалж: Өдрийн сонин